Ayurveda este un sistem unitar de medicina, ce s-a dezvoltat in India, unde este foarte raspandit. Cuvantul Ayurveda vine din sanscrita si inseamna „stiinta vietii”: Ayur=viata, sau „viata zilnica” si veda=stiinta. Primele informatii despre Ayurveda se gasesc in Vede, cele mai vechi scrieri ale umanitatii. Aceasta tehnica de vindecare se practica in India de peste 5000 de ani.
In spatiul european ea a patruns relativ recent, o data cu invatarea si practicarea tehnicilor yoga. Este bine cunoscut ca, in India, inainte de a practica yoga, se studiaza Ayurveda, ea fiind stiinta a carei aplicare conduce la mentinerea sanatatii organismului, printr-un permanent apel la elementele naturii. Caci este o certitudine faptul ca exista un raport direct intre sanatatea trupului si cea a spiritului. O persoana a carei sanatate corporala este afectata nu se poate consacra sau se consacra greu procesului de purificare a spiritului si meditatiei.
Pentru o integrare corespunzatoare a omului in mediul sau de viata este nevoie de buna cunostere a propriului organism si a functionarii lui. Stiinta ayurvedica porneste de la determinarea constitutiei fiecarei persoane in parte, ca rezultanta specifica a interactiunii dintre cele trei principii manifeste in organismul uman: vata, pitta, kapha ( aerul, focul, apa ca elemente primordiale fundamentale ). Reglarea echilibrului dintre aceste trei principii produce tulburari de ordin comportamental sau conduce la starea de boala. Or, Ayurveda vizeaza tocmai mentinerea acestui echilibru sau revenirea la starea de armonie intre cele trei principii, in cazul in care aceasta a fost pierduta. Scopul final este, fireste, o viata indelungata, traita in pace, fara convulsii sau traume.
Ca orice medicina, Ayurveda se sprijina pe patru piloni de rezistenta: cunoasterea predispozitiei la boli, prevenirea, diagnosticarea si terapia. Fiecare dintre aceste directii de interese este pusa in evidenta avand permanent in vedere obiective pragmatice. Organizarea vietii de zi cu zi dupa principiile ayurvedice vizeaza atingerea starii de sanatate, liniste si echilibru.
Ayurveda si potentialul uman
Invatatura Ayurveda priveste omul ca un microcosmos, ca un univers in sine. Omul este rezultatul interactiunii fortelor cosmice inconjutatoare, respectiv macrocosmosul. Viata fiecarui om in parte nu poate fi separata de manifestarile macrocosmosului. Ayurveda priveste sanatatea si boala ca un tot unitar, ce cuprinde si relatia dintre individ si spiritul cosmic, individ si constiinta cosmica, energie si materie. Ayurveda il ajuta pe cel sanatos sa-si pastreze sanatatea, iar pe cel bolnav sa si-o recapete. Potrivit invataturii Ayurveda, omul manifesta patru impulsuri biologice si spirituale: impulsul religios, impulsul financiar, impulsul reproductiei si impulsul libertatii. Conditiile realizarii acestor impusuri este o sanatate buna, echilibrata. Practicarea Ayurveda contribuie la prosperiate, sanatate si creativitate. Prin studiul Ayurveda, oricine isi poate insusi cunostinte practice de autovindecare. Atunci cand toate energiile corpului ajung in echilibru, procesele de imbolnavire dispar, iar cele de imbatranire se pot reduce in mod semnificativ. Capacitatea individului de a se autovindeca constituie baza stiintelor ayurvedice. Daca yoga reprezinta stiinta de a atinge absolutul, daca tantra este o metoda eficienta de a stapani energia, pentru a realiza unitatea cu adevarul, Ayurveda este stiinta vietii.
Ayurveda si spiritul occidental
Modul de gandire si medicina occidentala inclina spre clasificarea caracterelor umane individuale si spre generalizarea acestora. De exemplu, occidentalul priveste ca norma tot ce este comun majoritatii oamenilor. Potrivit Ayurveda, norma trebuie definita individual, caci fiecare individ prezinta un temperament aparte, spontan si un mod de functionare specific. In Orient, cheia intelegerii este acceptarea, observarea si experienta; in Occident insa, intelegerea se obtine prin introspectie, analiza si concluzii logice. In general spiritul occidental se increde mai mult in obiectivitate, iar cel oriental accentueaza subiectivitatea. In medicina moderna occidentala exista fenomene carora li s-a dovedit eficacitatea fara a li se intelege cauzele. Stiinta orientala tinde catre depasirea granitei dintre subiectivitate si obiectivitate. Diferentele mentionate mai sus pot fi cauza pentru care unii occidentali intampina dificulati in intelegerea Ayurvedei, care este o stiinta unitara in sensul propriu al cuvantului, ale carei principii insumeaza mai multe elemente. Din aceasta cauza este inoportun si nemultumitor sa se analizeze doar unele aspecte, inainte de a avea o privire de ansamblu asupra stiintei Ayurveda.
Constituia umana potrivit Ayurveda
Cele cinci elemente: eterul, aerul, focul, apa si pamantul se manifesta in corpul uman sub forma a trei principii de baza sau tridoshe care mai sunt denumite si umori. Din combinarea elementelor eter si aer se manifesta in corpul omului principiul vata. Elementele foc si apa se imbina in corp ca principiul focului, numit pitta . Elementele pamant si apa se manifesta sub forma de lichid corporal denumit kapha. Aceste trei elemente – vata, pitta, kapha – determina si regleaza toate functiile biologice, fiziologice si fiziopatologice ale corpului, spiritului si constiintei. Ele constituie elementele de baza ale corpului in starea sa fiziologica normala, si straturi protectoare atunci cand echilibrul dintre ele se deregleaza si apare astfel tendinta spre procesul de imbolnavire.
Umorile sunt raspunzatoare de formarea instinctelor naturale ale individului, inclusiv a celor care determina cansumul anumitor alimente, gusturile sau temperatura. Umorile regleaza formarea, mentinerea si distrugerea tesuturilor , ca si incetinirea proceselor de descompunere din organism. Umorile sunt inseparabile de emotii cum sunt teama, furia si mania, ca si de sentimente ca intelegerea, compasiunea si dragostea. Constituia de baza a fiecarui om se defineste in momentul conceptiei. Constituia individuala este determinata de unirea si combinarea elementelor de aer, foc si apa din trupurile parintilor. Exista sapte tipuri principale de constitutii:
- 1. Vata
- 2. Pitta
- 3. Kapha
- 4. Vata – Pitta
- 5. Pitta – Kapha
- 6. Vata – Kapha
- 7. Vatta – Pitta – Kapha
Mai exista si alte sub-tipuri in functie de proportia elementelor vatta, pitta, si kapha.
Energia vitala ( prana ), este energia ce activeaza trupul si spiritul. Ea este responsabila atat de functiile cerebrale superioare ( atentie, memorie, gandire, etc ) cat si de activitatea motorie senzitiva. Prana localizata in crestet este energia „vitala”, iar prana aflata in spatiul cosmic este cea „hranitoare”. Respiratia asigura schimbul permanent, schimbul dintre prana vitala si prana hranitoare. Prin inspiratie, prana hranitoare patrunde in organism si alimenteaza prana vitala. La expiratie se elimina produsele toxice obtinute in urma metabolismului. De-a lungul vietii, are loc un schimb neintrerupt intre mediul intern si cel extern. Mediul extern cuprinde fortele cosmice (macrocosmos), iar fortele interioare ( microcosmos) se supun principiilor vata-pitta-kapha.
Constituia este ceea ce inseamna „natura” , „creativitate” , sau „prima creatie”. Constitutia de baza a omului ramane neschimbata de-a lungul vietii si este determinata genetic. Proportia de elemente din momentul nasterii ramane constanta, dar elementele se modifica in functie de mediul inconjurator.
Unul dintre principiile fundamentale de vindecare Ayurveda spune ca prin modificarea alimentatiei si a modului de viata se poate crea un echilibru intre fortele ce actioneaza in interiorul corpului, ceea ce are ca rezultat contracararea si echilibrarea influientelor din lumea exterioara.
Sursa : Dr. Raza Kapoor,”Ayurveda-tratat de terapie”.
Iata un program de tip ayurvedic care, executat ca un ritual zilnic, va aduce ÎNTINERIREA si REGENERAREA trupului, PURIFICAREA spiritului precum si ÎNCÂNTAREA si FERICIREA sufletului.
RăspundețiȘtergereCititi pe blogul meu:
AYURVEDA: Stiinta vietii
http://foc-in-agora.blogspot.de/2012/03/ayurveda-stiinta-vietii.html