joi, 26 mai 2011

Intoarcerea la origini


            Studierea si practicarea lui Tao nu este un hobby ezoteric sau un joc ocult, ci mai curand o cale practica de a promova sanatatea, de a mentine echilibrul mintal si de a prelungi viata pe pamant; in acelasi timp, ea paveaza drumul catre ultima tinta a cunoasterii spirituale, a “intoarcerii la origini”.
            Calea taoista a vietii ne permite sa lucram cu ceea ce noi avem pe pamant, acum si aici – trupul, respiratia si mintea – cu scopul de a redobandi comorile originale ale esentei, ale energiei si ale spiritului primordial.
Marele Principiu al lui Yin si Yang a fost formulat in China ca o cale de a explica fenomenele naturale atribuite in mod formal capriciilor spiritelor si demonilor. Este momentul cel mai timpuriu in istoria omenirii cand principiul rational stiintific inlocuieste credintele si superstitiile oarbe. Observand ca toate fenomenele apar in natura in perechi alcatuite din principii opuse, vechii chinezi au dedus legea naturala a polaritatii complementare si au aplicat-o la tot ceea ce exista sub cer. Prin contemplarea miscarii planetelor si a stelelor, a ciclurilor ritmice ale anotimpurilor, al comportamentului sexual la oameni si animale si al aspectelor paralele zi-noapte, viata-moarte, crestere-descrestere, ei au realizat ca polaritatea creeaza campul dinamic in care functioneaza energia si are loc schimbarea.
Termenii “yin” si “yang” au aparut pentru prima oara, in jurul anului 1250 i.Hr. Ideograma pentru “yin” inseamna “partea umbrita a dealului”, in timp ce “yang” semnifica “partea insorita a dealului”. Aceste imagini contrastante nu fac doar sa denote polaritatea, ci indica de asemenea transformarile ciclice care survin atunci cand Pamantul se roteste de la rasarit la apus si partea umbrita a dealului devine insorita, iar cea invaluita de soare cade prada umbrei. In Cartea Schimbarilor se spune:
            “Interactiunea continua dintre cer si pamant da forma tuturor lucrurilor. Unirea sexuala a barbatului cu femeia da viata tuturor lucrurilor. Aceasta interactiune intre yin si yang este numita Calea (Tao), si procesul creator rezultat se numeste schimbare.”
            In prezent, chinezii inca mai aplica principiul yin si yang in viata lor zilnica, in geomantie (feng shui) si astrologie, medicina, gastronomie, arte si meserii, in diverse alte activitati traditionale. Polaritatea yin si yang este de asemenea principiul de baza in sistemul binar folosit in tehnologia computerelor, in fizica cuantica, in aerodinamica si in lansarea rachetelor, precum si in alte stiinte moderne.
            Contrar parerilor comune, yin si yang nu sunt doua tipuri diferite de energie, ci mai curand doi poli complementari ai aceleiasi energii de baza, ca polii pozitiv si negativ ai curentului electric sau ai campului magnetic. Yin si yang sunt stari reciproce ale schimbarii ciclice, faze polare in transformarile ritmice ale energiei. In functie de fenomenul implicat, interactiunea dintre yin si yang se exprima pe diverse cai: activ si pasiv, deschis si inchis, expansiv si contractil, radiant si concentrat, ascendent si descendent. Acestea sunt faze ale activitatii, nu entitati statice. Conceptele frecvent folosite pentru a reprezenta yin si yang – precum barbat si femeie, fierbinte si rece, noapte si zi – sunt ultrasimplificari.
            De fapt, unele femei sunt mai hotarate si mai yang decat barbatii, acest tip de femeie tinzand sa graviteze in jurul unui barbat mai maleabil si mai yin comparativ cu ceilalti. In mod similar, barbatii plini de forta si virilitate tind sa prefere femei mai docile, mai maleabile. Nimic nu este in mod absolut yin sau yang si toate lucrurile tind sa-si caute partea complementara pentru a atinge un echilibru relativ. Sa luam de exemplu apa care este adesea evocata ca un simbol al lui yin, dar care isi are propria sa stare yang. Cand soarele (yang) incalzeste apa (yin) la o temperatura anumita, o transforma in vapori (yang) si o ridica in sus ( directia yang). In inaltul cerului vaporii se racesc si se condenseaza formand nori, iar cand acest proces de condensare de tip yin atinge un stadiu avansat, vaporii yang se transforma in apa de tip yin si cad in jos (directia yin) sub forma de ploaie.
Contrar aparentelor, polaritatea yin si yang este totdeauna complementara, nu conflictuala. Yin si yang sunt doi versanti opusi ai aceluiasi deal, doua fete ale aceleiasi monede, si nici una nu poate exista fara cealalta. Cand aruncati in sus o moneda, ea poate cadea pe oricare dintre cele doua fete – fapt care indica interschimbabilitatea lor. Yin si yang sunt deci doua aspecte complementare ale aceleiasi energii si provin amandoua din aceeasi sursa.
            Spre deosebire de filosofia dualista a Occidentului, care separa totul in doua domenii exclusiv opuse si mutual ostile, cum ar fi “bun” si “rau”, “drept” si “nedrept”, filosofia taoista uneste toate partile opuse, dupa principiul lui yin si yang. In termeni taoisti “bun” si “rau”, “drept” si “gresit” functioneaza atat ca perechi complementare, cat si ca unitati cu doua faze.
            Aspectele rigide ale gandirii si atasamentul inflexibil de obisnuinte comportamentale actioneaza impotriva legii lui yin si yang, creand conflicte intre persoane si totodata dizarmonie intre oameni si mediul inconjurator.
            Doar flexibilitatea in gandire si comportament permite adaptarea spontana la modificarile ciclice ale vietii si ale naturii. Aceasta adaptabilitate spontana este sensul adevarat al termenului darwinist “supravietuirea celui mai adaptat”. “Cel mai adaptat” nu inseamna neaparat cel mai puternic, ci mai curand cel ce se integreaza cel mai bine in mediul inconjurator. De fapt, cei mai puternici sunt adesea primii care pier din cauza insistentei lor de a se impune mediului in loc sa i se conformeze: “cu cat sunt mai mari, cu atat mai puternic se vor prabusi”.
 Spicuiri din : "TAO Medicina Traditionala Chineza "– Daniel Reid

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu