duminică, 14 august 2011

UMORILE VATA, PITTA, KAPHA


Potrivit invataturii Ayurveda, o intelegere clara a celor trei umori constituie conditia de baza a puterii de vindecare. Conceptul vata-pitta-kapha este stiintelor Ayurveda si reprezinta un potential punct de plecare spre a revizui fundamental stiinta medicala a Occidentului.
Vata- este principiul miscarii. Tot ce se misca se numeste vata, ca urmare poate fi tradus ca „principiul aerului in corp”. Dar elementul aer din atmosfera exterioara nu este acelasi cu elemetul aer din corp. Vata ( sau elementul aer raportat la trup) poate fi definita ca energia subtila care regleaza miscarile biologice. Acest principiu biologic produce toate modificarile subtile in metabolism. Vata consta din elementele eter si aer. Ea regleaza respiratia, bataia pleoapelor miscarile muschilor si tesuturilor, toate intinderile si contractiile, miscarea citoplasmei si membranelor celulare si impulsurile celulelor nervoase. Principiului vata i se supun senzatii si emotii ca nervozitatea, teama, tremurul si spasmele. Vata isi are lacasul in intestinul gros, in cavitatea abdominala, oase, piele, urechi si solduri. Atunci cand se dezvolta un exces de vata in corp, el se acumuleaza in amintite mai inainte.
Pitta se traduce ca foc, desi nu inseamna exact „foc”. Flacara unei lumanari si focul din camin pot fi vazute, dar  energia foc a unui organism pitta  nu este vizibila. Pitta include digestia, absortia, asimilarea, nutritia, metabolismul, temperatura corpului, stralucirea ochilor, inteligenta si capacitatea de intelegere. In sens psihologic, pitta provoaca furie, ura si gelozie. Pitta se localizeaza in intestinul subtire, stomac, glandele sudoripare, sange, tesuturile adipoase ori piele si este format din doua elemente : foc si apa.
Kapha se traduce prin apa biologica. Acest principiu este format din elementele pamant si apa. Kapha leaga elementele din corp si formeaza materialul pentru structura corporala. Aceasta umoare mentine capacitatea de aparare a organismului. Constituientul principal al kapha este apa, care este responsabila sub aspect fiziologic de capacitatea naturala de rezistenta a tesutului. Kapha genereaza lichidul din articulatii, umiditatea pielii, faciliteaza vindecarea ranilor, umple stapiile goale din trup, confera forta biologica, vitalitate si stabilitate, sustine memoria, da energie inimii si plamanilor si mnetine rezistenta naturala. Kapha se manifesta in cosul pieptului, gat, cap, tample, nas, gura, stomac, incheieturi, citoplasma, plasma si secretiile corpului. Sub aspect psihologic, kapha raspunde de lacomie, invidie indelungata si de sentimentul de prizonierat, dar se manifesta si in inclinatia spre liniste, iertare si dragoste. Sediul sau este cavitatea toracica.
Functiile umorilor
Premisa unei bune sanatati este o stare de echilibru intre umori. De exemplu, principiul aerului alimenteaza focul din corp, dar apa este necesara pentru a stapani focul, care altfel ar arde tesuturile. Vata pune in miscare kapha si pitta, care sunt in mod natural imobile. Impreuna, cele trei umori regleaza schimbul de substante : anabolismul (kapha), adica obtinerea de noi substante, catabolismul (pitta), adica dezintegrarea materiilor , si metabolismul (pitta), echivalent cu totalitatea transformarilor. Daca vata iese din echilibru, apare o dereglare, adica u n catabolism exagerat si o accentuare a proceselor de imbatranire a organismului. Atunci cand procesele de anabolism prevaleaza asupra celor de catabolism, urmarea este o accelerare a cresterii si regenerarii organelor si tesuturilor. Un excedent de pitta deregleaza metabolismul, un excedent de kapha accelereaza procesele anabolice si un excedent de vata duce la slabire (catabolism accentuat).
In copilarie predomina anabolismul si elementele kapha, caci in faza aceasta are loc o crestere pronuntata. La varsta adulta, se manifesta preponderent elementele pitta, corpul ajungand la maximum de crestere si fiind stabil. La batranete, predomina catabolismul si vata, in corp fiind mai accentuate procesele de degradare.
Constitutia Vata
Persoanele cu o constitutie pura vata sunt de obicei subdezvoltati fizic. Ei ai deseori pieptul plat, cu ligamentele si venele foarte vizibile. Au un ten brun, piele rece, aspra,uscata si plina de crapaturi. Deseori prezinta alunite inchise la culoare. In schimb persoanele de tip vata sunt fie prea inalte fie prea scunde, cu oase subtiri si incheieturi proeminente, ca urmare a musculaturii slab dezvoltate. Parul lor este rar si cret, genele subtiri si ochii nestralucitori. Ochii pot fi infundati, mici, uscati, vioi, cu o conjunctiva uscata si cu aspect murdar. Unghiile sunt aspre si faramicioase. Forma nasului este coroiata. Sub aspect fiziologic, au un apetit si o digestie variabila. Oamenii vata inclina spre dulce, acru si sarat si le plac bauturile fierbinti. Urineaza putin, scaunul este tare si uscat. Acest tip de oameni transpira mai putin decat celelalte tipuri. Se pot adapta mai usor la somn putin. Ei sufera de circulatie periferica defectuoasa. Acesti oameni sunt creativi, activi si neobositi. Vorbesc si merg repede, dar obosesc usor.
Sub aspect psihologic, au o memorie scurta, dar o capacitate de perceptie rapida. Pot intelege foarte usor o problema, dar o uita la fel de usor. Au o voitna slaba, tind spre delasare si nu prea dau dovada de toleranta, incredere in sine sau curaj. Au o capacitate rationala slaba, sunt nervosi, anxiosi, si tematori. Fiecare tip constitutional prezinta un anumit comportament in relatiile cu mediul. Tipul vata are tendinta de a castiga usor banii, dar si de a-i cheltui cu usurinta.
Constitutia Pitta
Persoanele de tipul pitta sunt de statura medie, zvelti si pot avea oase subtiri. Cosul pieptului nu este atat de plat ca la tipul vata si  tendoanele si venele nu sunt atat de pronuntate. Ei pot prezenta multe alunite si pistrui de culoare albastrie sau brun roscata. Oasle nu sunt atat de vizibile ca la tipul vata. Tenul poate fi aramiu, galbui, rosiatic, sau deschis. Pielea este moale, calda si mai putin ridata ca la tipul vata. Parul este subtire, matasos, roscat sau negru, cu tendinta spre incaruntire si cadere timpurie. Ochii pot fi canusii, verzi sau caprui deschis si departati. Conjunctiva este umeda si galbuie. Unghiile sunt moi. Nasul este drept, iar varful lui tinde sa se roseasca. Sub aspect fiziologic, acesti oameni prezinta un metabolism si o digestie buna. Oamenii de tip pitta consuma cantitati mari de alimente si lichide si au o tendinta naturala spre dulce, amar si astringent. Nu le plac bauturile reci. Somnul lor are o durata normala, fara intreruperi. Cantitatea de urina eliminata este mare, iar scaunul este moale, uneori fluid si bogat. Au tendinta catre o transpiratie excesiva. Temperatura corpului poate fi putin mai ridicata. Picioarele si mainile sunt de obicei calde. Oamenii de tip pitta nu suporta bine expunerile indelungate la soare, caldura sau munca grea. Sub aspect psihologic, oamenii pitta prezinta o buna capacitate de asimilare. Sunt ascutiti la minte si pot fi buni oratori. Sub aspect emotional, tind catre ura, manie si geozie. Sunt oameni ambitiosi si devin cu placere conducatori. Apreciaza bunastarea materiala si traiesc de obicei in conditii economice sanatoase. Le place de asemenea sa arate si altora bunastarea si comorile lor.
Constitutia kapha
La persoanele de constitutie kapha, corpul este bine dezvoltat. Ei au si o tendinta prounutata spre ingrasare. Cosul pieptului este neted si lat. Datoritat pielii lor consistente, nu li se vad venele si tendoanele. Au o musculatura bine dezvoltata si oasele sunt pronuntate. Tenul lor este deschis si gras, iar pielea este moale si lucioasa, dar uneori poate fi rece si palida. Parul este bogat, inchis la culoare, moale si ondulat. Irisul este de culoare inchisa sau albastra, cu o structura densa, albul ochiului este curat si stralucitor. Mucoasele nu tind spre inrosire. Sub aspect fiziologic, oamenii de tip kapha au un organism armonios, functiile digestive sunt relativ lente. Ei mananca mai putin si au tendinta de a se misca lent. Le plac alimentele iuti, amare si astringente. Scaunul lor este moale si poate fi de culoare deschisa, iar evacuarea se face lent. Transpira in cantitati medii si au somnul adanc si lung. Au o vitalitate puternica, manifestata printr-o puternica rabdare. Oamenii de tip kapha sunt in general sanatosi, optimisti si pasnici. Sub aspect psihologic, ei tind spre toleranta, iertare si dragoste, dar pot manifesta si lacomie, introvertire, invidie si rapacitate. Capacitatea lor de asimilare este lenta dar profunda; atunci cand inteleg un lucru, il pasreaza in memorie timp indelungat. Oamenii kapha sunt de obicei bogati; ei pot castiga babi, dar au tendinta de a-i pastra cu strictete.
Constitutii spirituale
In plan spiritual si astral, exista trei  insusiri (gune), care corespund celor trei umori ale constitutiei fizice. In medicina Ayurvedica, aceste trei insusiri formeaza baza pentru diferentierea temperamentelor umane si pentru diferentierea individuala a dispozitiilor psihologice si morale. Aceste insusiri de baza se numesc sattwa, rajas, tamas.
Sattwa exprima esenta, intelegerea, puritatea, compasiunea si dragostea. Oamenii cu temperament sattwa dispun de un corp sanatos si au un comportament si o constiinta curate. Ei cred in Dumnezeu, sunt religiosi uneori chiar habotnici. Un om cu un temperament sattwa poate atinge ego-ul sau fara un efort prea mare, in timp ce oamenii rajas si tamas trebuie sa munceasca mai mult ca sa ajunga aceasta stare.
Rajas reprezinta miscarea, agresivitatea si extrovertirea. Rajas se refera la domeniul senzorial. Oamenii cu temperament rajas sunt interesati de afaceri, bunastare, putere, prestigiu si pozitie. Savureaza bunastarea si sunt in general extrovertiti. Pot crede in Dumnezeu, dar isi pot schimba brusc religia. Tendinta lor spre reusite politice este foarte pronuntata.
Tamas se manifesta ca nestiinta, inertie, greutate si conservatorism.  Oamenii de tip tamas sunt lenesi, incapatanati si capabili sa distruga si alti oameni. In general au putin respect fata de altii, dar sunt religiosi. Toate actiunile lor au un substrat egoist.
Aceste trei energii spirituale subtile sunt responsabile de modul de comportament, care poate fi modificat prin practicarea disciplinelor/scolilor spirituale. Prin indicatii preactice, medicul ayurvedic poate conduce pacientul spre un mod de viata spirituala si trupeasca echilibrat.

Sursa : Dr. Raza Kapoor , "Ayurveda - tratat de terapie"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu