luni, 22 august 2011

CONSTIENTIZAREA METAFIZICA A SANATATII

 
Noi, ca fiinte umane, suntem fiinte multidimensionale – actionam simultan din plan fizic, emotional, mental si spiritual. Pentru a se putea manifesta adevarata sanatate, trebuie sa intelegem felul in care toate aceste dimensiuni interactioneaza si ne influienteaza structurile de sanatate.
„Metafizic” inseamna dincolo de realitatea fizica, si implica o cauzalitate dincolo de aspectul fizic. Ca fiinte umane, tindem sa ne privim dintr-o perspectiva limitata. Suntem „invesmantati” in carne. Putem vorbi despre suflet, sau spirit, dar suntem creaturi fizice. Gandim, simtim, actionam si reactionam din punctul de vedere al unei constiinte fizice, dar suntem mai mult decat niste simple fiinte fizice. Acele ganduri si senzatii, desi nu sunt palpabile fizic, influienteaza intr-adevar conditiile si perspectrivele fizice – ele constituie o dimensiune a esentei noastre care ne influienteaza foarte mult sanatatea.
Majoritatea afectiunilor au cauze de natura metafizica; de cele mai multe ori, ele nu-si au originea in trup sau in mediul inconjurator. Toate acele elemente din mediul fizic carora le atribuim in general diverse afectiuni ( virusi, bacterii etc.) se afla in permanenta in jurul nostru. Cu toate acestea, aspectele noastre metafizice ne fac sa credem ca ele ar constitui o problema. Emotiile, atitudinile si gandurile scapate de sub control ne epuizeaza energiile fizice naturale si ne scad imunitatea, devenind astfel mai predispusi la o raceala de pilda, sau la alte probleme de sanatate. Chiar si atunci cand boala este rezultatul lipsei de miscare sau al unei alimentatii necorespunzatoare, ar trebui analizate cauzele emotionale si mentale ale obisnuintelor inradacinate.
Ceea ce gandim pune in miscare energia necesara experientelor noastre viitoare, mai ales in ceea ce priveste sanatatea noastra. In fiecare dintre noi exista un nivel al subconstientului ce raspunde pur si simplu – ca un copil – la orice expresie sau gand de-al nostru. Acest nivel actioneaza si pentru mentinerea sanatatii noastre  - preia gandurile, sentimentele si expresiile noastre si le pune in miscare, pentru a se putea manifesta. Cand facem afirmatii de genul : „racesc de doua ori pe iarna” , acea latura a mintii noastre actioneaza asupra energiei noastre fizice, si cand se apropie iarna, suntem mai predispusi sa „ne potcovim” cu acele doua raceli. Gandurile, sentimentele si cuvintele noastre devin profetii ce se implinesc de la sine – care adeseori actioneaza din exterior chiar in corpul fizic. Acel nivel al subconstientului controleaza o mare parte din ceea ce se manifesta in corpul nostru si in ceea ce ne inconjoara. El raspunde intru totul gandurilor, sentimentelor si expresiilor noastre.
Sanatatea noastra este alegerea noastra. Unii ar putea spune ca nu pot face nimic in legatura cu felul lor de a simti si gandi despre ei insisi, plangandu-se toata viata. Dar, ceea ce este cel mai trist, este faptul ca de multe ori, alegem sa continuam cu aceleasi modele, cand de fapt le-am putea schimba. Nu putem modifica trecutul, insa viitorul – si in special viitorul sanatatii noastre – ne este modelat de gandurile si sentimentele noastre de azi. Daca ne schimbam modul de a ne imagina, ne schimbam lumea. Pe masura ce ne vom trata bolile cu ajutorul energiilor vindecatoare, va deveni tot mai evident faptul ca majoritatea dezechilibrelor sunt urmarea manifestarii unei lipse a dragostei fata de propria noastra fiinta. Daca le cautam, aceste manifestari pot fi usor de recunoscut : ne mustram  si ne aducem critici; ne spunem ca suntem prea grasi, prea slabi, prea batrani, prea tineri, prea scunzi, prea inalti, bem bauturi alcoolice, ne drogam, nu facem miscare, mancam aiurea, ne mustram pentru orice, ne comparam cu altii, nu reusim sa luam decizii; repetam in mod constant greselile trecutului, pesupunem ca nu suntem in stare sa facem lucrurile care ne-ar placea.
Vestea cea buna, este ca situatia se va putea schimba in bine, daca am incepe sa intelegem ca numai noi suntem raspunzatori pentru gandurile si sentimentele noastre pentru care suferim consecintele. Iar ceea ce conteaza cel mai mult, este descoperirea cauzelor care au condus in cele din urma la dezechilibrul fizic. Oamenii se aduc ei insisi in situatia de a se imbolnavi, creandu-si probleme din diverse motive :
-         Pentru a incerca sa faca progrese si sa invate
-         Pentru a starni compasiunea lor si a celor din jur
-         Pentru a invata cate ceva despre propria lor respomsabilitate
-         Pentru a gasi o cale in vederea acelei treceri pe care o numim moarte
-         Pentru a castiga dragostea si atentia celorlalti
-         Pentru a le da o lectie celorlalti
-         Pentru a stimula o noua perceptie a vietii si proceselor sale
-         Pentru a curata corpul de toxinele acumulate din surse exterioare
Cu ajutorul vindecarii holistice aflam care este cauza bolii si lectiile ei inerente, readucand corpul in starea de echilibru. In cazul in care nu reusim sa ajungem la cauza, nu facem altceva decat sa alinam simptomele si boala se va manifesta din nou, in alt mod sau in alt loc si de obicei cu mai multa intensitate.
Boala se manifesta atunci cand corpul are un nivel scazut de forta si vitalitate. Insa, criza de boala izbucneste pentru a ne salva viata; practic este o curatare fortata – si inca una foarte puternica, deoarece se manifesta prin afectiuni ale unor organe, stari canceroase, toxine in sange sau diverse alte situatii traumatice. O astfel de boala poate dura saptamani, chiar luni – depinde de cat timp ne-am neglijat organismul.
De obicei, o boala grava, determina individul sa-si puna intrebari cu privire la viata sa – din aceasta cauze, crizele cardiace si starile canceroase, de exemplu, vor declansa o schimbare dramatica a stilului de viata.
Pentru dobandirea unei vindecari totale si durabile, sa insistam asupra infinitatii de posibilitati, recompense si binecuvantari care ar putea sa ne umple viata, decat sa ne concentram asupra limitarilor noastre.

vineri, 19 august 2011

PREDISPOZITIA CATRE TIPURI DE BOLI


Potrivit stiintei Ayurveda, bolile se pot imparti dupa originea lor in boli de provenienta psihologica, spirituala sau trupeasca. Se pot subamparti si dupa locul in care se manifesta ( organe). Procesul de imbolnavire poate incepe in stomac sau intestin, dar se manifesta la nivelul inimii sau al plamanilor. Procesele de imbolnavire pot aparea la distanta fata de locul de origine. Bolile se se mai pot sistematiza si in functie de factorii care le-au provocat, de umoarea dereglata.
Predispozitia catre tipuri de boli
Predispozitia catre anumite tipuri de boli este determinata de constitutia individuala ( vezi articolul de saptamana trecuta). De exemplu, oamenii cu constitutia  kapha, prezinta o tendinta pronuntata catre boli kapha. Ei pot suferi frecvent accese de bronsita, congestie pulmonara, amigdalita, sinuzita.
In mod similar, oamenii cu constitutie pitta tind spre imbolnavirea vezicii biliare si a ficatului, spre hiperaciditate, tumori stomacale, gastrite si boli inflamatorii. Oamenii de tip pitta sufera de asemenea de afectiuni ale pielii, eczeme, dermatoze.
Oamenii de tip vata sufera frecvent de balonari, dureri in partea inferioara a coloanei vertebrale, artrita, sciatica, paralizii si nevralgii. Bolile vata isi au originea in intestinul gros, cele de tip pitta in intestinul subtire, iar cele de tip kapha in stomac. Cand umorile din aceste zone intra in dezechilibru, apar simptome specifice. Dereglarea echilibrului ce provoaca boala isi poate avea originea in domeniul constiintei sub forma unei componente negative a acesteia, care apoi se manifesta pe plan spiritual sub forma de manie, teama sau introvertire. Aceste emotii se transmit in final spre corp. Teama refulata produce dereglari vata, furia – un exces de pitta, iar invidia, lacomia si inchistarea accentueaza kapha. Dezechilibrul umorilor se repercuteaza asupra capacitatii naturale de aparare a organismului ( sistemul imunitar agni )si predispun corpul la imbolnaviri.
Dezechilibrul se manifesta uneori in corp intr-o prima etapa, si in cea de-a doua etapa in spirit si constiinta. Unele alimente, moduri de viata si medii cu insusiri apropiate umorilor dau rezultate complet diferite de starea naturala, individuala a organismului. Ele creeaza la inceput o dereglare a echilibrului, manifestata intai pe plan organic, iar apoi, prin dereglarea umorilor, pe plan spiritual. Dereglarile vata au ca urmare teama, depresia si nervozitatea. Un excedent de pitta in corp provoaca  manie, ura si gelozie. Cand se accentueaza kapha, urmeaza cresterea dorintei de imbogatire si introvertire. Exista deci o legatura directa intre alimentatie, obiceiuri, mediu si starile emotionale.
Reducerea fluxului de umori vata-pitta-kapha are ca urmare cresterea cantitatii de toxine ( ama ) care se acumuleaza in punctele slabe. Daca un asemenea punct slab este de exemplu articulatia, boala se va manifesta prin dureri de tip reumatic.
Cum iau nastere toxinele ?
Agni – cheia spre boala sau spre sanatate
Agni este focul biologic care regleaza metabolismul. El seamana ca rol, cu pitta si poate fi privit ca o componenta a sistemului pitta din organism unde indeplineste functia de catalizator in digestie si metabolism. Pitta cuprinde energia calorica, cea care ajuta digestia.  Aceasta energie calorica este agni. In fond, pitta si agni reprezinta un intreg; diferenta subtila dintre ele constand in faptul ca pitta  este cuprinzatorul iar agni este cuprinsul. Agni este inrudit in mod subtil cu vata, pentru ca aerul atata focul. Agni raspunde de hranirea tesuturilor si de sistemul imunitar; el distruge microorganismele straine si toxinele din stomac din intestinul subtire si din cel gros. In felul acesta el apara flora acestor organe. De agni depind longevitatea, inteligenta, intelegerea, perceptia, capacitatea de asimilare. Agni mentine culoarea pielii si este determinant pentru sistemul enzimatic si metabolism. Cata vreme agni isi poate exercita nestingherit functiile, procesele de descompunere absortie si asimilare ale hranei se vor desfasura normal. Cand apare dezechilibrul umorilor, implicit scade si capacitatea de aparare a organismului si sistemul imunitar se deregleaza. Componentele importante ale hranei raman nedigerate, si deci neasimilate. Ele se strang in intestinul gros sub forma unor substante lipicioase, eteronege, urat mirositoare. Aceasta materie, numita ama infunda intestinul gros, apoi este supusa unor modificari chimice care la randul lor genereaza toxinele. Aceste toxine trec in sange si sistemul circulator, unde ajung sa obtureze vasele sanguine, capilarele si alte canale ale corpului. Ele se aglomereaza apoi in punctele slabe ale corpului, unde provoaca contractii, obturatii, staze si slabirea tesuturilor, reducand functia de aparare a organului respectiv. In final rezulta starea de boala a respectivului sistem care apoi poate fi diagnosticata. Radacina tuturor bolilor este ama, a carei formare are diverse cauze. De exemplu, daca se mananca alimente incompatibele unul cu altul, ele se digera incomplet si dau nastere toxinelor.

Sentimentele refulate
Toxinele pot aparea si ca urmare a unor factori emotionali. De exemplu, sentimentele de suparare si manie refulate, modifica totalmente mucoasa vezicii biliare, a canalelor biliare si a intestinului subtire si accentueaza  pitta, ceea ce genereaza inflamarea peretilor stomacului si ai intestinului subtire. In mod similar teama si ingrijorarea modifica flora intertinului gros. Ca urmare, apar balonari in intestinul gros. Durerile se manifesta deseori sub forma dereglarilor la nivelul inimii si ficatului. Cunoscand efectele daunatoare ale acestor refulari, se recomanda sa se dea frau liber sentimentelor si unor necesitati ale corpului cum sunt tusea, stranutul sau flatulentele ( eliminarile de gaze ). Cu alte cuvinte, sentimentele refulate deregleaza sistemul imunitar. Ele pot provoca si alergii. Ayurveda recomanda sa se analizeze fara inhibitii sentimentele, si sa li se dea frau liber, pentru a putea disparea efectele nocive ale infranarii lor.
Atunci cand sunt refulate, sentimentele provoaca dereglari ale spiritului, care au drept urmare dereglari ale trupului. Avand in vedere ca alergiile rezulta din refularea sentimetelor, ele pot fi eradicate prin administrarea antihistaminicelor. Parazitii intestinali pot fi si ei o cauza a alergiilor. Atunci cand in intestinul gros se afla nematode sau amoebe, se poate instala o alergie la polen.   
Tratamente
Potrivit invataturii Ayurveda, orice forma de tratament care nu este precedat de eliminarea toxinelor responsabile de aparitia respectivei boli, poate avea doar un efect de imbunatatire simptomatica, dar cauza principala a bolii nu va fi rezolvata si aceasta va aparea din nou, in aceeasi sau in alta forma. Exista doua forme de tratament ayurvedic ce pot fi aplicate atat pe plan corporal cat si emotional. Acestea sunt: 1.eliminarea „otravurilor” prin vomismente, purgative, irigatii, clisme etc,  si 2.neutalizarea lor.
Metoda Ayurvedica de a stapani sentimentele negative, consta din observarea,  provocarea acestora si eliberarea prin constientizare.

Sursa : Dr. Raza Kapoor,”Ayurveda-tratat de terapie”.

duminică, 14 august 2011

UMORILE VATA, PITTA, KAPHA


Potrivit invataturii Ayurveda, o intelegere clara a celor trei umori constituie conditia de baza a puterii de vindecare. Conceptul vata-pitta-kapha este stiintelor Ayurveda si reprezinta un potential punct de plecare spre a revizui fundamental stiinta medicala a Occidentului.
Vata- este principiul miscarii. Tot ce se misca se numeste vata, ca urmare poate fi tradus ca „principiul aerului in corp”. Dar elementul aer din atmosfera exterioara nu este acelasi cu elemetul aer din corp. Vata ( sau elementul aer raportat la trup) poate fi definita ca energia subtila care regleaza miscarile biologice. Acest principiu biologic produce toate modificarile subtile in metabolism. Vata consta din elementele eter si aer. Ea regleaza respiratia, bataia pleoapelor miscarile muschilor si tesuturilor, toate intinderile si contractiile, miscarea citoplasmei si membranelor celulare si impulsurile celulelor nervoase. Principiului vata i se supun senzatii si emotii ca nervozitatea, teama, tremurul si spasmele. Vata isi are lacasul in intestinul gros, in cavitatea abdominala, oase, piele, urechi si solduri. Atunci cand se dezvolta un exces de vata in corp, el se acumuleaza in amintite mai inainte.
Pitta se traduce ca foc, desi nu inseamna exact „foc”. Flacara unei lumanari si focul din camin pot fi vazute, dar  energia foc a unui organism pitta  nu este vizibila. Pitta include digestia, absortia, asimilarea, nutritia, metabolismul, temperatura corpului, stralucirea ochilor, inteligenta si capacitatea de intelegere. In sens psihologic, pitta provoaca furie, ura si gelozie. Pitta se localizeaza in intestinul subtire, stomac, glandele sudoripare, sange, tesuturile adipoase ori piele si este format din doua elemente : foc si apa.
Kapha se traduce prin apa biologica. Acest principiu este format din elementele pamant si apa. Kapha leaga elementele din corp si formeaza materialul pentru structura corporala. Aceasta umoare mentine capacitatea de aparare a organismului. Constituientul principal al kapha este apa, care este responsabila sub aspect fiziologic de capacitatea naturala de rezistenta a tesutului. Kapha genereaza lichidul din articulatii, umiditatea pielii, faciliteaza vindecarea ranilor, umple stapiile goale din trup, confera forta biologica, vitalitate si stabilitate, sustine memoria, da energie inimii si plamanilor si mnetine rezistenta naturala. Kapha se manifesta in cosul pieptului, gat, cap, tample, nas, gura, stomac, incheieturi, citoplasma, plasma si secretiile corpului. Sub aspect psihologic, kapha raspunde de lacomie, invidie indelungata si de sentimentul de prizonierat, dar se manifesta si in inclinatia spre liniste, iertare si dragoste. Sediul sau este cavitatea toracica.
Functiile umorilor
Premisa unei bune sanatati este o stare de echilibru intre umori. De exemplu, principiul aerului alimenteaza focul din corp, dar apa este necesara pentru a stapani focul, care altfel ar arde tesuturile. Vata pune in miscare kapha si pitta, care sunt in mod natural imobile. Impreuna, cele trei umori regleaza schimbul de substante : anabolismul (kapha), adica obtinerea de noi substante, catabolismul (pitta), adica dezintegrarea materiilor , si metabolismul (pitta), echivalent cu totalitatea transformarilor. Daca vata iese din echilibru, apare o dereglare, adica u n catabolism exagerat si o accentuare a proceselor de imbatranire a organismului. Atunci cand procesele de anabolism prevaleaza asupra celor de catabolism, urmarea este o accelerare a cresterii si regenerarii organelor si tesuturilor. Un excedent de pitta deregleaza metabolismul, un excedent de kapha accelereaza procesele anabolice si un excedent de vata duce la slabire (catabolism accentuat).
In copilarie predomina anabolismul si elementele kapha, caci in faza aceasta are loc o crestere pronuntata. La varsta adulta, se manifesta preponderent elementele pitta, corpul ajungand la maximum de crestere si fiind stabil. La batranete, predomina catabolismul si vata, in corp fiind mai accentuate procesele de degradare.
Constitutia Vata
Persoanele cu o constitutie pura vata sunt de obicei subdezvoltati fizic. Ei ai deseori pieptul plat, cu ligamentele si venele foarte vizibile. Au un ten brun, piele rece, aspra,uscata si plina de crapaturi. Deseori prezinta alunite inchise la culoare. In schimb persoanele de tip vata sunt fie prea inalte fie prea scunde, cu oase subtiri si incheieturi proeminente, ca urmare a musculaturii slab dezvoltate. Parul lor este rar si cret, genele subtiri si ochii nestralucitori. Ochii pot fi infundati, mici, uscati, vioi, cu o conjunctiva uscata si cu aspect murdar. Unghiile sunt aspre si faramicioase. Forma nasului este coroiata. Sub aspect fiziologic, au un apetit si o digestie variabila. Oamenii vata inclina spre dulce, acru si sarat si le plac bauturile fierbinti. Urineaza putin, scaunul este tare si uscat. Acest tip de oameni transpira mai putin decat celelalte tipuri. Se pot adapta mai usor la somn putin. Ei sufera de circulatie periferica defectuoasa. Acesti oameni sunt creativi, activi si neobositi. Vorbesc si merg repede, dar obosesc usor.
Sub aspect psihologic, au o memorie scurta, dar o capacitate de perceptie rapida. Pot intelege foarte usor o problema, dar o uita la fel de usor. Au o voitna slaba, tind spre delasare si nu prea dau dovada de toleranta, incredere in sine sau curaj. Au o capacitate rationala slaba, sunt nervosi, anxiosi, si tematori. Fiecare tip constitutional prezinta un anumit comportament in relatiile cu mediul. Tipul vata are tendinta de a castiga usor banii, dar si de a-i cheltui cu usurinta.
Constitutia Pitta
Persoanele de tipul pitta sunt de statura medie, zvelti si pot avea oase subtiri. Cosul pieptului nu este atat de plat ca la tipul vata si  tendoanele si venele nu sunt atat de pronuntate. Ei pot prezenta multe alunite si pistrui de culoare albastrie sau brun roscata. Oasle nu sunt atat de vizibile ca la tipul vata. Tenul poate fi aramiu, galbui, rosiatic, sau deschis. Pielea este moale, calda si mai putin ridata ca la tipul vata. Parul este subtire, matasos, roscat sau negru, cu tendinta spre incaruntire si cadere timpurie. Ochii pot fi canusii, verzi sau caprui deschis si departati. Conjunctiva este umeda si galbuie. Unghiile sunt moi. Nasul este drept, iar varful lui tinde sa se roseasca. Sub aspect fiziologic, acesti oameni prezinta un metabolism si o digestie buna. Oamenii de tip pitta consuma cantitati mari de alimente si lichide si au o tendinta naturala spre dulce, amar si astringent. Nu le plac bauturile reci. Somnul lor are o durata normala, fara intreruperi. Cantitatea de urina eliminata este mare, iar scaunul este moale, uneori fluid si bogat. Au tendinta catre o transpiratie excesiva. Temperatura corpului poate fi putin mai ridicata. Picioarele si mainile sunt de obicei calde. Oamenii de tip pitta nu suporta bine expunerile indelungate la soare, caldura sau munca grea. Sub aspect psihologic, oamenii pitta prezinta o buna capacitate de asimilare. Sunt ascutiti la minte si pot fi buni oratori. Sub aspect emotional, tind catre ura, manie si geozie. Sunt oameni ambitiosi si devin cu placere conducatori. Apreciaza bunastarea materiala si traiesc de obicei in conditii economice sanatoase. Le place de asemenea sa arate si altora bunastarea si comorile lor.
Constitutia kapha
La persoanele de constitutie kapha, corpul este bine dezvoltat. Ei au si o tendinta prounutata spre ingrasare. Cosul pieptului este neted si lat. Datoritat pielii lor consistente, nu li se vad venele si tendoanele. Au o musculatura bine dezvoltata si oasele sunt pronuntate. Tenul lor este deschis si gras, iar pielea este moale si lucioasa, dar uneori poate fi rece si palida. Parul este bogat, inchis la culoare, moale si ondulat. Irisul este de culoare inchisa sau albastra, cu o structura densa, albul ochiului este curat si stralucitor. Mucoasele nu tind spre inrosire. Sub aspect fiziologic, oamenii de tip kapha au un organism armonios, functiile digestive sunt relativ lente. Ei mananca mai putin si au tendinta de a se misca lent. Le plac alimentele iuti, amare si astringente. Scaunul lor este moale si poate fi de culoare deschisa, iar evacuarea se face lent. Transpira in cantitati medii si au somnul adanc si lung. Au o vitalitate puternica, manifestata printr-o puternica rabdare. Oamenii de tip kapha sunt in general sanatosi, optimisti si pasnici. Sub aspect psihologic, ei tind spre toleranta, iertare si dragoste, dar pot manifesta si lacomie, introvertire, invidie si rapacitate. Capacitatea lor de asimilare este lenta dar profunda; atunci cand inteleg un lucru, il pasreaza in memorie timp indelungat. Oamenii kapha sunt de obicei bogati; ei pot castiga babi, dar au tendinta de a-i pastra cu strictete.
Constitutii spirituale
In plan spiritual si astral, exista trei  insusiri (gune), care corespund celor trei umori ale constitutiei fizice. In medicina Ayurvedica, aceste trei insusiri formeaza baza pentru diferentierea temperamentelor umane si pentru diferentierea individuala a dispozitiilor psihologice si morale. Aceste insusiri de baza se numesc sattwa, rajas, tamas.
Sattwa exprima esenta, intelegerea, puritatea, compasiunea si dragostea. Oamenii cu temperament sattwa dispun de un corp sanatos si au un comportament si o constiinta curate. Ei cred in Dumnezeu, sunt religiosi uneori chiar habotnici. Un om cu un temperament sattwa poate atinge ego-ul sau fara un efort prea mare, in timp ce oamenii rajas si tamas trebuie sa munceasca mai mult ca sa ajunga aceasta stare.
Rajas reprezinta miscarea, agresivitatea si extrovertirea. Rajas se refera la domeniul senzorial. Oamenii cu temperament rajas sunt interesati de afaceri, bunastare, putere, prestigiu si pozitie. Savureaza bunastarea si sunt in general extrovertiti. Pot crede in Dumnezeu, dar isi pot schimba brusc religia. Tendinta lor spre reusite politice este foarte pronuntata.
Tamas se manifesta ca nestiinta, inertie, greutate si conservatorism.  Oamenii de tip tamas sunt lenesi, incapatanati si capabili sa distruga si alti oameni. In general au putin respect fata de altii, dar sunt religiosi. Toate actiunile lor au un substrat egoist.
Aceste trei energii spirituale subtile sunt responsabile de modul de comportament, care poate fi modificat prin practicarea disciplinelor/scolilor spirituale. Prin indicatii preactice, medicul ayurvedic poate conduce pacientul spre un mod de viata spirituala si trupeasca echilibrat.

Sursa : Dr. Raza Kapoor , "Ayurveda - tratat de terapie"

marți, 9 august 2011

Emotiile si starea de sanatate

  
Emotiile sunt declansate de contactul senzorial cu lumea exterioara, contact mijlocit de cele cinci simturi. Ca urmare a faptului ca oamenii intra in relatii interpersonale si cu lumea inconjuratoare prin intermediul celor cinci organe senzoriale, ei se afla continuu intr-o stare de raspuns emotional. Pe langa cele cinci simturi fizice, chinezii si alte civilizatii orientale considera mentalul temporal ca fiind un al saselea simt, si de aceea fanteziile, visele si alte imagini autofabricate functioneaza similar stimulilor externi, provocand raspunsuri emotionale. La fel ca toate formele de energie umana, emotiile exercita efecte fiziologice profunde asupra organelor interne, asupra glandelor si altor tesaturi spre care se indreapta prin canalele energetice.
Fiecare emotie pe care o dezvoltam declanseaza reactii fiziologice in organism, ca de pilda secretia diversilor hormoni, eliberarea neurotransmitatorilor in creier si in sistemul nervos, modificari ale pulsului si ale presiunii sangvine, accelerarea respiratiei si stimularea sau supresia digestiei si peristaltismului. Daca un raspuns emotional devine extrem sau exploziv, si daca se prelungeste sau se repeta frecvent, el cauzeaza o serie de reactii fiziologice severe care pot leza serios organele asociate si pot scoate din echilibru intregul sistem energetic uman. Atunci cand se intampla asa ceva, scutul radiant de energie protectoare este  afectat, rezistenta si imunitatea scad, iar emotiile agresive devin cauze interne majore de boala, degenerare si slabiciune.
Accesele de manie, spre exemplu, lezeaza ficatul; dupa un timp, energia emotionala eliberata in urma acestor accese inhiba functia hepatica, inhibare ce se soldeaza cu simptome ca iritabilitate si nervozitate. Aceasta stare predispune mai departe la alte accese de manie, lezand astfel si mai puternic ficatul si stabilind un cerc vicios psihofiziologic ce duce la cele din urma la boala si debilitate. Un alt exemplu este schizofrenia si violenta cronica, o tulburare emotionala pe care de decenii psihiatrii incearca sa o trateze fara nici un succes terapeutic.
Cea mai periculoasa consecinta fiziologica produsa de cele sapte emotii este afectarea sistemului imunitar, afectare ce vulnerabilizeaza organismul in fata infectiilor oportuniste si a bolilor degenerative, multe dintre ele fatale. Este un fapt bine cunoscut in medicina occidentala ca o persoana ce se lasa indelung prada durerii provocate de moartea partenerului de viata devine susceptibila de cancer, de boli cardiace si de alte afectiuni fatale.
Mania - atunci cand atinge niveluri extreme, ea poate leza energia yin a ficatului, energie care controleaza sangele, bila si alte fluide asociate. Dezechilibrul rezultat permite energiei hepatice yang sa izbucneasca precum un foc necontrolat si sa urce spre inima si craniu, producand: dureri de cap, ameteli, vedere neclara si confuzie mintala. In acest sens, adjectivul “coleric” (bilious in limba engleza) se refera deopotriva la un temperament irascibil si la o disfunctie hepatica. Accesele frecvente de manie afecteaza ficatul, fapt care mareste predispozitia spre irascibilitate, producand astfel un cerc vicios de energii emotionale distructive.
Anxietatea“anxietatea blocheaza energia si lezeaza plamanii. Ea determina congestia aparatului respirator si afecteaza respiratia”. Din moment ce plamanii guverneaza energia prin intermediul respiratiei, anxietatea blocheaza circuitul energetic prin inhibarea procesului respirator, fapt care la randul sau, scade rezistenta prin slabirea scutului de energie protectoare. Anxietatea afecteaza, de asemenea, intestinul gros – organ yang cuplat cu plamanii – putand produce astfel constipatie si colite ulcerative. In mod similar, anxietatea cronica afecteaza splina, pancreasul si stomacul, cauzand indigestia si privarea intregului organism de energia de nutritie, diminuand deci rezistenta.
Concentrarea - concentrarea excesiva afecteaza splina, pancreasul si deopotriva stomacul – organ yang asociat lor. Termenul de “concentrare” se refera la o fixatie psihica obsesiva asupra unei anumite probleme, la o preocupare mentala constanta, inclusiv orice fel de ingrijorare cronica. Ea afecteaza digestia, cauzand dureri abdominale, si scade rezistenta prin privarea corpului de energie nutritionala. De asemenea, conexiunile existente intre ingrijorarea cronica si tulburarile stomacului, precum ulcere si indigestia.
Mahnirea - perioadele lungi de mahnire extrema lezeaza inima si plamanii, afectand uneori si pericardul, impreuna cu organul sau yang corespunzator – “Triplul Incalzitor”. Ele produc dispersia rapida a rezervelor de energie vitala a corpului, diminuand astfel sever rezistenta. Oamenii sunt bine cunoscuti in medicina occidentala ca fiind foarte vulnerabili la boli grave, inclusiv, cancer.
Teama - teama excesiva afecteaza rinichii, producand scaderea energiei la acest nivel, uneori determinand pierderea controlului vezicii urinare ca organ yang cuplat.  Tratatul Clasic de Medicina Interna afirma: “Daca energia rinichilor este diminuata, individul cade usor prada fricii cronice care predispune la insuficienta renala si la lezare permanenta a rinichilor. Copiii care urineaza in pat sunt marcati frecvent de sentimente de teama, si ambele – urinarea in pat si sentimentul de teama – sunt rezultatul scaderii energiei rinichilor.
Spaima - spaima se deosebeste de teama prin natura sa adesea neasteptata care socheaza intreg organismul, alarmeaza spiritul si face ca energia sa se imprastie. Deoarece inima adaposteste spiritul, spaima afecteaza intai inima, mai ales in stadiul initial. Daca ea persista si devine teama cronica, are ca efect si lezarea rinichilor.
In general, inima este organul cel mai vulnerabil la vatamarile prin excese emotionale, pentru ca ea adaposteste spiritul si constiinta.
Cele Trei comori ale trupului din perspective medicinii traditionale chineze – energia, esenta si spiritul – au fost apreciate ca valori de pret ale vietii si pazite atent de pericole.
Astazi, “lumea civilizata”  cheltuieste miliarde de euro/dolari pe an pentru a mentine o puternica aparare nationala ca piedica impotriva atacului din exterior al unor puteri straine, dar uita complet sa aplice acelasi principiu pentru apararea preventiva a propriei  sale sanatati. Ei mananca, beau si traiesc dezordonat, fara a se gandi ca acest mod de viata loveste in propria lor sanatate. Cand se simt bolnavi, alearga la medic pentru o rezvolare rapida a situatiei, si niciodata nu-si imagineaza ca afectiunile lor sunt autoinduse.
Practica medicala occidentala a devenit din ce in ce mai fragmentata in specialitati inguste si pacientii se adreseaza “specialistilor” luand in considerare numai acea parte a corpului care prezinta simptome de boala. Acestor specialisti nu le trece insa prin minte ca simptomele pot sa apara la distanta de radacina cauzala a bolii. 
Niciodata boala nu apare din senin. Intotdeauna ea este precedata de nenumarate semnale, pe care viata ni le trimite, semnale subtile, sincronicitati, asa-zise coincidente, care sa ne faca sa intelegem ca nu suntem armoniosi, ca mergem pe o cale gresita, dar de obicei noi le ignoram, ramanand orbi fata de acesta avertizari. Daca aceasta stare persista intervine boala care este tot un semnal, dar de data aceasta mult mai clar, mai explicit, pe care nu mai putem sa-l ignoram. A "asculta" boala, ca si cum ar fi un limbaj, un semnal al organismului catre noi, pentru a intelega cauzele ei, este o modalitate de autocunoastere, de comunicare cu noi insine, in aspectele noastre cele mai intime si profunde si totodata un prim pas catre vindecare.

Sursa : Daniel Reid, "TAO Medicina Traditionala Chineza" ; Foto : tcForum